نوع مقاله : مقاله علمی - پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی، دانشکده مهندسی صنایع و مدیریت دانشگاه صنعتی شاهرود، شاهرود، ایران

2 استادیار دانشکده مهندسی صنایع و مدیریت دانشگاه صنعتی شاهرود

10.22034/envj.2024.436516.1341

چکیده

مقدمه: امروزه ازجمله مواد مصنوعی که تولید آن در انواع و کاربردهای مختلف روز به‌ روز در حال افزایش است، پلاستیک و ترکیبات پلاستیکی است. این پلاستیک‌ها در تولید انواع فرآورده‌های صنعتی دارای کاربرد بوده است و این مواد به‌ عنوان زباله‌ های مقاوم به تجزیه میکروبی و همچنین چالش‌ های زیست‌ محیطی پیچیده‌ ای را به وجود آوردند. به‌ طوری‌ که استفاده از پلیمر های صنعتی باعث به وجود آمدن مشکلاتی از قبیل پسماند های جامد و همچنین گرم شدن کره زمین می‌شود و موادی که در حال حاضر در بسته بندی مواد غذایی، آشامیدنی، محصولات پزشکی و دارویی و همچنین در مصارف صنعتی مورد استفاده قرار می‌ گیرند تجزیه‌ ناپذیرند. به همین دلیل محققان برای رفع این چالش در پی تولید پلاستیک‌ های زیست‌ تخریب‌پذیر هستند.
مواد و روش: هدف اصلی پژوهش حاضر شناسایی موانع تولید ظروف یکبار مصرف زیست تخریب پذیر با کمک تکنیک دلفی فازی است. دلیل استفاده از رویکرد فازی آن است که پارامتر ها و متغیر های تاثیرگذار در نتایج این تحقیق آنچنان متنوع و پیچیده می باشند که امکان استفاده از ابزارهای تحلیل و غربالگری در محیط قطعی ممکن نیست. لذا در این تحقیق سعی می شود این تحلیل ها در محیط اعداد فازی صورت پذیرد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه متخصصان و خبرگان تولید ظروف یکبار مصرف بخصوص حوزه زیست تخریب پذیر در کارخانه های به زیست تهران، زیست بهبود پارس، زرین شیمی، ام جی پلاست، کیمیا سامانه سبز، نواد تبریز، پارس پلاستیک خوزستان، شیراز سبز، مهرپارسا، آدینه پلاست است. نمونه گیری از خبرگان تا مرحله رسیدن به اشباع نظری صورت گرفت و اندازه‌ نمونه تعداد 10 نفر از متخصصان کارخانه ها انتخاب شد.
نتایج: در پایان اقدام به تحلیل نتایج می گردد. بر این اساس، یافته های حاصل از تحلیل داده ها نشان می دهد که نتایج بیانگر آن است که در بین چالش های اقتصادی ابعاد عدم سرمایه گذاری در راستای تولید، هزینه مواد اولیه برای تولید، عدم ارائه تسهیلات مناسب برای تولید، هزینه تامین ماشین آلات برای تولید پلاستیک های زیست تخریب پذیر اثرگذار است. در بین چالش های فناوری، مهارت و تخصص ضعیف برای بسته بندی محصول و تولید، عدم دسترسی به بازارهای جهانی جهت به روز کردن تکنولوژی های جدید تولید، عدم دسترسی به فناوری مورد نیاز جهت اجرای تولید ظروف یکبارمصرف زیست تخریب پذیر اثرگذار هستند. نهایتا در بین چالش های قانونی عدم تطابق تولید ظروف با قوانین و مقررات حاکم محیطی، سیاست‌ها و قوانین دست و پا گیر اداری برای تولید پلاستیک های زیست تخریب پذیر اثرگذار هستند.
بحث: نتایج این مطالعه بیانگر این است که پلاستیک‌ ها در زندگی روزمره نقش مهمی دارند و در سراسر نقاط جهان از منطقه‌ های گرم تا نواحی سرد مورداستفاده هستند. زیرا ارزان هستند خاصیت‌های مکانیکی مناسب و کاربری گسترده‌ای دارند. با همه ویژگی‌ ها پلاستیک‌ ها به مشکل در محیط‌زیست تبدیل‌شده‌اند زیرا زمان باقی ماندن پلاستیک‌ ها در محیط بسیار طولانی است. بسیاری از این مواد توسط فرآیند های طبیعی تجزیه نمی‌ شوند. عدم تجزیه زیست‌ شناختی پلیمر ها سبب ماندگاری این مواد در محیط می‌ شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات