آموزش محیط زیست
محبوبه سلیمان پورعمران؛ مجید فیض عارفی؛ شیما محمدزاده؛ حمیدرضا سوداگر
چکیده
پژوهش حاضر باهدف بررسی تأثیر آموزش شهروندی بر مسؤولیتپذیری اجتماعی، مهارت اجتماعی و مهارت زیستمحیطی کارکنان شهرداری بجنورد در سال 96 انجام گرفت. تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش نیمه تجربی از نوع پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری، شامل کلیه کارکنان شهرداری بجنورد به تعداد 810 نفر هست که به روش نمونهگیری ...
بیشتر
پژوهش حاضر باهدف بررسی تأثیر آموزش شهروندی بر مسؤولیتپذیری اجتماعی، مهارت اجتماعی و مهارت زیستمحیطی کارکنان شهرداری بجنورد در سال 96 انجام گرفت. تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش نیمه تجربی از نوع پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری، شامل کلیه کارکنان شهرداری بجنورد به تعداد 810 نفر هست که به روش نمونهگیری تصادفی ساده تعداد 60 نفر از کارکنان انتخاب و به دو گروه 30 نفری آزمایش و گواه تقسیم شدند. سپس از هر دو گروه پیش آزمون گرفته شد و پس از برگزاری 12 جلسه آموزشهای شهروندی برای گروه آزمایش، از هر دو گروه پس آزمون گرفته شد. برای گردآوری دادهها، از پرسشنامههای مهارت اجتماعی ماتسون (1983)، رفتار محیط زیستی امامقلی (1390) و صفات پنجگانه شخصیتی NEO (1985) خرده مقیاس مسؤولیتپذیری استفاده شد. روایی پرسشنامهها از نوع صوری و محتوایی بوده که مورد تأیید اساتید و خبرگان قرار گرفت. پایایی پرسشنامه مهارت اجتماعی ماتسون 859/0، پرسشنامه رفتار محیط زیستی امامقلی 899/0 و پرسشنامه صفات پنجگانه شخصیتی NEO خرده مقیاس مسؤولیتپذیری 821/0 است. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل عاملی تأییدی و نرمافزار PLS 3 استفاده شده است. مقایسه پیشآزمون و پسآزمون در گروه کنترل نشان داد که تغییر خاصی در دادهها به وجود نیامده است. با مقایسه پیشآزمون و پسآزمون در گروه آزمایش نیز تغییر هر بار عاملی مشخص گردید که هر سه متغیر در حالت پسآزمون بار عاملی بیشتری داشتهاند. با توجه به نتایج تحلیل عاملی در مرحله پسآزمون بر روی گروه آزمایش، آموزش شهروندی بیشترین تأثیر را بر روی مسؤولیتپذیری داشته است.
آموزش محیط زیست
محبوبه سلیمان پورعمران؛ علیرضا نوری
دوره 4، شماره 65 ، آبان 1398، ، صفحه 25-36
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، تعیین ارتباط بین مدیریت سبز ﺑا رفتار زیست محیطی مدیران و معاونین دوره اول متوسطه آﻣﻮزش و ﭘﺮورش شهرستان اسفراین در سال 1394 بوده است. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر نوع، توصیفی- پیمایشی با روش همبستگی میباشد. در راستای انجام این پژوهش، حجم نمونه مطابق با جدول مورگان 127 نفر از مدیران و معاونین تعیین شده ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر، تعیین ارتباط بین مدیریت سبز ﺑا رفتار زیست محیطی مدیران و معاونین دوره اول متوسطه آﻣﻮزش و ﭘﺮورش شهرستان اسفراین در سال 1394 بوده است. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر نوع، توصیفی- پیمایشی با روش همبستگی میباشد. در راستای انجام این پژوهش، حجم نمونه مطابق با جدول مورگان 127 نفر از مدیران و معاونین تعیین شده است که به شکل تصادفی از سطح شهرستان اسفراین نمونهگیری شدند. ابزار گردآوری دادهها به منظور بررسی متغیر مدیریت سبز پرسشنامه محقق ساخته شامل 8 مولفه و برای سنجش رفتار زیست محیطی پرسشنامه استاندارد صالحی و صالحی عمران (1388) با روایی و پایایی به ترتیب 0/97 و 0/95 است که نشان دهنده اعتبار و پایایی پرسشنامههای مذکور میباشد. در انتها داده های جمع آوری شده با استفاده از آزمونهای آماری توصیفی و استنباطی شامل ضریب همبستگی پیرسون با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 21 تجزیه و تحلیل گردیدند. یافتههای پژوهش حاکی از ارتباط معنادار بین مدیریت سبز با رفتار زیست محیطی در مدیران و معاونین دوره اول متوسطه شهرستان اسفراین با ضریب همبستگی 0/694 در سطح معنی داری 95 درصد اطمینان بوده است. نتایج نشان داد که بین شاخص انرژی و رفتار زیست محیطی در مدیران معاونین دوره اول متوسطه شهرستان اسفراین رابطه معنی داری وجود ندارد (P > 0/05). بنابراین، با افزایش مدیریت سبز و ترویج ابعاد آن در بین مدیران و معاونین دوره اول متوسطه آموزش و پرورش شهرستان اسفراین میتوان به ارتقای رفتار زیست محیطی آنان کمک کرد.