محبوبه سلیمان پورعمران؛ مجید فیض عارفی؛ شیما محمدزاده؛ حمیدرضا سوداگر
چکیده
پژوهش حاضر باهدف بررسی تأثیر آموزش شهروندی بر مسئولیت پذیری اجتماعی، مهارت اجتماعی و مهارت زیست محیطی کارکنان شهرداری بجنورد در سال 96 انجام گرفت. تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش نیمه تجربی از نوع پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری، شامل کلیه کارکنان شهرداری بجنورد به تعداد 810 نفر هست که به روش ...
بیشتر
پژوهش حاضر باهدف بررسی تأثیر آموزش شهروندی بر مسئولیت پذیری اجتماعی، مهارت اجتماعی و مهارت زیست محیطی کارکنان شهرداری بجنورد در سال 96 انجام گرفت. تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش نیمه تجربی از نوع پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری، شامل کلیه کارکنان شهرداری بجنورد به تعداد 810 نفر هست که به روش نمونه گیری تصادفی ساده تعداد 60 نفر از کارکنان انتخاب و به دو گروه 30 نفری آزمایش و گواه تقسیم شدند. سپس از هر دو گروه پیش آزمون گرفته شد و پس از برگزاری 12 جلسه آموزشهای شهروندی برای گروه آزمایش، از هر دو گروه پس آزمون گرفته شد. برای گردآوری داده ها، از پرسشنامه های مهارت اجتماعی ماتسون، رفتار زیست محیطی امامقلی و صفات پنج گانه شخصیتی NEOخرده مقیاس مسئولیت پذیری استفاده شد. روایی پرسشنامه ها از نوع صوری و محتوایی بوده که مورد تأیید اساتید و خبرگان قرار گرفت. پایایی پرسشنامه مهارت اجتماعی ماتسون 0/859، پرسشنامه رفتار زیست محیطی امامقلی 0/899 و پرسشنامه صفات پنج گانه شخصیتی NEO خرده مقیاس مسئولیتپذیری 0/821 است. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل عاملی تأییدی و نرما فزار PLS 3 استفاده شده است. مقایسه پیش آزمون و پس آزمون در گروه کنترل نشان داد که تغییر خاصی در دادهها به وجود نیامده است.با مقایسه پیشآزمون و پسآزمون در گروه آزمایش نیز تغییر هر بار عاملی مشخص گردید که هر سه متغیر در حالت پس آزمون بار عاملی بیش تری داشته اند. با توجه به نتایج تحلیل عاملی در مرحله پس آزمون بر روی گروه آزمایش، آموزش شهروندی بیش ترین تأثیر را بر روی مسئولیت پذیری داشته است.