آموزش محیط زیست
محبوبه سلیمان پورعمران؛ مجید فیض عارفی؛ شیما محمدزاده؛ حمیدرضا سوداگر
چکیده
پژوهش حاضر باهدف بررسی تأثیر آموزش شهروندی بر مسؤولیتپذیری اجتماعی، مهارت اجتماعی و مهارت زیستمحیطی کارکنان شهرداری بجنورد در سال 96 انجام گرفت. تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش نیمه تجربی از نوع پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری، شامل کلیه کارکنان شهرداری بجنورد به تعداد 810 نفر هست که به روش نمونهگیری ...
بیشتر
پژوهش حاضر باهدف بررسی تأثیر آموزش شهروندی بر مسؤولیتپذیری اجتماعی، مهارت اجتماعی و مهارت زیستمحیطی کارکنان شهرداری بجنورد در سال 96 انجام گرفت. تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش نیمه تجربی از نوع پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری، شامل کلیه کارکنان شهرداری بجنورد به تعداد 810 نفر هست که به روش نمونهگیری تصادفی ساده تعداد 60 نفر از کارکنان انتخاب و به دو گروه 30 نفری آزمایش و گواه تقسیم شدند. سپس از هر دو گروه پیش آزمون گرفته شد و پس از برگزاری 12 جلسه آموزشهای شهروندی برای گروه آزمایش، از هر دو گروه پس آزمون گرفته شد. برای گردآوری دادهها، از پرسشنامههای مهارت اجتماعی ماتسون (1983)، رفتار محیط زیستی امامقلی (1390) و صفات پنجگانه شخصیتی NEO (1985) خرده مقیاس مسؤولیتپذیری استفاده شد. روایی پرسشنامهها از نوع صوری و محتوایی بوده که مورد تأیید اساتید و خبرگان قرار گرفت. پایایی پرسشنامه مهارت اجتماعی ماتسون 859/0، پرسشنامه رفتار محیط زیستی امامقلی 899/0 و پرسشنامه صفات پنجگانه شخصیتی NEO خرده مقیاس مسؤولیتپذیری 821/0 است. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل عاملی تأییدی و نرمافزار PLS 3 استفاده شده است. مقایسه پیشآزمون و پسآزمون در گروه کنترل نشان داد که تغییر خاصی در دادهها به وجود نیامده است. با مقایسه پیشآزمون و پسآزمون در گروه آزمایش نیز تغییر هر بار عاملی مشخص گردید که هر سه متغیر در حالت پسآزمون بار عاملی بیشتری داشتهاند. با توجه به نتایج تحلیل عاملی در مرحله پسآزمون بر روی گروه آزمایش، آموزش شهروندی بیشترین تأثیر را بر روی مسؤولیتپذیری داشته است.