کیومرث مولادوست؛ مهنا شاهمرادی
چکیده
مطالعه حاضر با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر نهادینهسازی فرهنگ محیطزیستی در ورزش به روش ترکیبی(متوالی-اکتشافی)، در دو گام کیفی و کمی انجام شده است. نخست بهمنظور شناسایی عوامل اثرگذار، از روش کیفی بهرهگرفته شد. جامعه موردمطالعه در بخش کیفی را صاحبنظران حوزه ورزش و محیطزیست(کارشناسان کمیتههای تخصصی ورزش و محیطزیست، کمیته ملی ...
بیشتر
مطالعه حاضر با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر نهادینهسازی فرهنگ محیطزیستی در ورزش به روش ترکیبی(متوالی-اکتشافی)، در دو گام کیفی و کمی انجام شده است. نخست بهمنظور شناسایی عوامل اثرگذار، از روش کیفی بهرهگرفته شد. جامعه موردمطالعه در بخش کیفی را صاحبنظران حوزه ورزش و محیطزیست(کارشناسان کمیتههای تخصصی ورزش و محیطزیست، کمیته ملی المپیک و سازمان حفاظت محیطزیست) تشکیل دادند که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند 25نفر از آنان به عنوان نمونه موردمطالعه قرار گرفتند. گردآوری دادهها با مصاحبههای نیمهساختارمند تا زمان رسیدن به اشباع داده صورت گرفت. تجزیهوتحلیل محتوای مصاحبههای میدانی نیز با استفاده از روش تحلیلمحتوا با رویکرد استقرایی، انجام شد. در گام دوم (رویکرد کمی) اثر عوامل مختلف بر نهادینهسازی فرهنگ محیطزیستی در ورزش ارزیابی شد. جامعه آماری در بخش کمی شامل کارکنان دولت، اساتید دانشگاه، دانشجویان و سایر مشاغل مرتبط بودند که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده تعداد 412 نفر از آنان به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزارگردآوری دادهها، پرسشنامه محققساخته بود. بررسی روایی-صوری و محتوایی پرسشنامه با نظرخواهی از صاحبنظران و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ (0.7≤α) موردتائید قرارگرفت. تجزیهوتحلیل دادهها با نرم افزار spss22 انجام شد. براین اساس نتایج بهدست آمده چهار عامل «انگیزشی-حمایتی»، «حکومتی-مدیریتی»، «فرهنگی-اجتماعی» و «سیاستی-حمایتی» شناسایی شد که در مجموع 66/65% واریانس نهادینهسازی فرهنگ محیطزیستی در ورزش کشور را تبیین میکند. به علاوه، رسانه به سبب نقش مهمی که در اطلاعرسانی، گفتمانسازی جامعه و تأثیر بر افکارعمومی دارد، باید به عنوان یکی از اولویتهای اصلی نهادینهسازی فرهنگ محیطزیست در ورزش، مدنظر باشد.