محمدرضا فرزانه؛ محسن بدره؛ جواد رمضانی
چکیده
ظرفیتسازی اجتماعی و افزایش آگاهی اقشار مختلف جامعه از طریق آموزش مسائل مرتبط با حوزه آب و محیطزیست یکی از بنیادیترین موضوعات کشور بشمار میرود؛ تا حفاظت از آب و محیطزیست به الگوی رفتاری در جامعه تبدیل گردد. از این رو کودکان بهعنوان وارثان آیندهی منابع و دانشجویان بهعنوان قشر تأثیرگذار جامعه از اهمیت خاصی برخوردارند. در ...
بیشتر
ظرفیتسازی اجتماعی و افزایش آگاهی اقشار مختلف جامعه از طریق آموزش مسائل مرتبط با حوزه آب و محیطزیست یکی از بنیادیترین موضوعات کشور بشمار میرود؛ تا حفاظت از آب و محیطزیست به الگوی رفتاری در جامعه تبدیل گردد. از این رو کودکان بهعنوان وارثان آیندهی منابع و دانشجویان بهعنوان قشر تأثیرگذار جامعه از اهمیت خاصی برخوردارند. در این پژوهش رفتار دانشآموزان در سه مقطع تحصیلی ابتدایی، متوسطه اول و دوم و همچنین دانشجویان منتخب دختر و پسر شهر کرج در ارتباط با آب، در دو محور کاهش مصرف آب و استفاده مجدد از آب موردبررسی قرار گرفت. بدین منظور پرسشنامهای بر اساس مؤلفههای تعریفشدهی مدل بالادستی و با تکیه بر مرور منابع بینالمللی و مصاحبه با متخصصین برای تعیین منطق رفتاری جامعهی آماری پژوهش در قبال گزینههای سیاستی مذکور طراحی و تهیه گردید. نتایج بهدستآمده نشان داد که برنامههای آموزشی غیرمستقیم و غیررسمی صورت گرفته با رویکرد برنامه نویسی اسکرچ و با مثالهای مرتبط با حفاظت از منابع آب، تأثیر مثبتی بر نگرش افراد نسبت به حفاظت از آب، هنجارهای ذهنی، کنترل رفتاری درک شده، تمایل رفتار نسبت به حفاظت از آب و هنجارهای اخلاقی داشته است.
فرشاد رزم آور؛ مسلم سواری
چکیده
بحران منابع آبی خصوصاً در بخش کشاورزی به عنوان یک نگرانی مهم برای سیاستگذاران کشورهای در حال توسعه ظاهر شده است. این در حالیست که امروزه کمبود آب یکی از عمدهترین عوامل بازدارنده در تولید محصولات کشاورزی است و نقش مهمی در عدم تحقق امنیت غذایی دارا میباشد. از این رو، هدف اصلی مطالعه حاضر شناسایی موانع حفاظت آب و طراحی سازوکارهای ...
بیشتر
بحران منابع آبی خصوصاً در بخش کشاورزی به عنوان یک نگرانی مهم برای سیاستگذاران کشورهای در حال توسعه ظاهر شده است. این در حالیست که امروزه کمبود آب یکی از عمدهترین عوامل بازدارنده در تولید محصولات کشاورزی است و نقش مهمی در عدم تحقق امنیت غذایی دارا میباشد. از این رو، هدف اصلی مطالعه حاضر شناسایی موانع حفاظت آب و طراحی سازوکارهای حفاظت از آب در بخش کشاورزی میباشد. با توجه به کاربرد رویکرد کیفی در این مطالعه، از مصاحبههای نیمه ساختار یافته با 17 نفر از کشاورزان شهرستان دشتستان بهعنوان یکی از مناطق کشاورزی با اقلیم خشک آسیب دیده از خشکسالیهای اخیر در جنوب ایران استفاده گردید. جهت تحلیل نتایج این مطالعه، از مدل پارادایمی استراوس و کوربین جهت طراحی سازوکار مناسب برای خروج از این بحران، استفاده شده است. بر اساس تجزیه و تحلیل نتایج عواملی همچون کشت محصولات آببر توسط کشاورزان، افزایش سطح زیر کشت، عدم تخصیص بودجه و اعتبارات کافی به بخش کشاورزی، گرمی هوا طی سالهای اخیر، کاهش میزان بارش طی سالهای اخیر، خشکسالیهای اخیر، سیستم آبیاری سنتی (غرقابی)، عدم ارائه تسهیلات (مانند وام جهت تغییر سیستم آبیاری)، حفر چاههای غیرمجاز در منطقه و فرهنگ نادرست مصرف آب به عنوان مهمترین موانع حفاظت آب از دیدگاه کشاورزان بودند. بنابراین جهت خروج از این مشکل عوامل شناسایی شده در قالب 6 سازوکار انسانی، ذهنی، محیطی، حمایتی، نظارتی و قانونی و اقتصادی دستهبندی و تحلیل شدند.