ارزیابی زیست محیطی
الهام شفائی مقدم؛ محسن نیازی
چکیده
در قرن حاضر، رفتارهای زیست محیطی انسان، به عنوان یکی از مهمترین عوامل مؤثر بر محیط زیست مورد توجه جامعهشناسان قرار گرفته است. این رفتارها ضمن این که بر مسائل و تهدیدات زیست محیطی مؤثر است، خود نیز از عوامل متعددی تأثیر میپذیرد. در این مطالعه به بررسی رابطه آگاهی زیست محیطی با رفتار زیست محیطی با رویکرد فرا تحلیل پرداخته ...
بیشتر
در قرن حاضر، رفتارهای زیست محیطی انسان، به عنوان یکی از مهمترین عوامل مؤثر بر محیط زیست مورد توجه جامعهشناسان قرار گرفته است. این رفتارها ضمن این که بر مسائل و تهدیدات زیست محیطی مؤثر است، خود نیز از عوامل متعددی تأثیر میپذیرد. در این مطالعه به بررسی رابطه آگاهی زیست محیطی با رفتار زیست محیطی با رویکرد فرا تحلیل پرداخته شده است. بدین منظور 23 پژوهش انجام شده در بین سال های 98-1390 با موضوع رفتارهای زیست محیطی که در پایگاه های ثبت مقالات ایرانی قابل دسترس بوده و دارای شرایط لازم جهت ورود به فرا تحلیل بودند، جهت بررسی انتخاب شدند. پژوهشهای منتخب به روش پیمایشی و با بهکارگیری ابزار پیمایش در جوامع آماری متفاوت و بر حسب سنجههای پایا به انجام رسیدهاند. در گام نخست ارزیابی پژوهشهای منتخب، مفروضات همگنی و خطای انتشار مورد بررسی قرار گرفتند؛ بر این اساس یافتهها حکایت از همگنی اندازه اثر و عدم سوگیری انتشار مطالعات مورد بررسی داشتند. در مرحله دوم، ضریب اندازه اثر با به کارگیری نسخه دوم نرمافزار CMA مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج حاصله نشان دادند که اندازه اثر یا ضریب تأثیر آگاهی زیست محیطی بر رفتار زیست محیطی معادل 233/0 میباشد که بر حسب نظام تفسیری کوهن، در حد متوسط ارزیابی میشود. همچنین، نتایج بررسی نقش تعدیلکنندگی متغیر جامعه آماری در مطالعات بیانگر آن بود که آگاهی زیست محیطی شهروندان تأثیر بیشتری بر رفتار زیست محیطی آنها نسبت به دانش آموزان داشته است.
آموزش محیط زیست
محبوبه سلیمان پورعمران؛ علیرضا نوری
دوره 4، شماره 65 ، آبان 1398، ، صفحه 25-36
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، تعیین ارتباط بین مدیریت سبز ﺑا رفتار زیست محیطی مدیران و معاونین دوره اول متوسطه آﻣﻮزش و ﭘﺮورش شهرستان اسفراین در سال 1394 بوده است. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر نوع، توصیفی- پیمایشی با روش همبستگی میباشد. در راستای انجام این پژوهش، حجم نمونه مطابق با جدول مورگان 127 نفر از مدیران و معاونین تعیین شده ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر، تعیین ارتباط بین مدیریت سبز ﺑا رفتار زیست محیطی مدیران و معاونین دوره اول متوسطه آﻣﻮزش و ﭘﺮورش شهرستان اسفراین در سال 1394 بوده است. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر نوع، توصیفی- پیمایشی با روش همبستگی میباشد. در راستای انجام این پژوهش، حجم نمونه مطابق با جدول مورگان 127 نفر از مدیران و معاونین تعیین شده است که به شکل تصادفی از سطح شهرستان اسفراین نمونهگیری شدند. ابزار گردآوری دادهها به منظور بررسی متغیر مدیریت سبز پرسشنامه محقق ساخته شامل 8 مولفه و برای سنجش رفتار زیست محیطی پرسشنامه استاندارد صالحی و صالحی عمران (1388) با روایی و پایایی به ترتیب 0/97 و 0/95 است که نشان دهنده اعتبار و پایایی پرسشنامههای مذکور میباشد. در انتها داده های جمع آوری شده با استفاده از آزمونهای آماری توصیفی و استنباطی شامل ضریب همبستگی پیرسون با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 21 تجزیه و تحلیل گردیدند. یافتههای پژوهش حاکی از ارتباط معنادار بین مدیریت سبز با رفتار زیست محیطی در مدیران و معاونین دوره اول متوسطه شهرستان اسفراین با ضریب همبستگی 0/694 در سطح معنی داری 95 درصد اطمینان بوده است. نتایج نشان داد که بین شاخص انرژی و رفتار زیست محیطی در مدیران معاونین دوره اول متوسطه شهرستان اسفراین رابطه معنی داری وجود ندارد (P > 0/05). بنابراین، با افزایش مدیریت سبز و ترویج ابعاد آن در بین مدیران و معاونین دوره اول متوسطه آموزش و پرورش شهرستان اسفراین میتوان به ارتقای رفتار زیست محیطی آنان کمک کرد.