@article { author = {}, title = {Assessment of Mohit-Yar Courses; Case of Primary Students of Ahvaz City}, journal = {Environment and Interdisciplinary Development}, volume = {1}, number = {57}, pages = {47-56}, year = {2016}, publisher = {Research Center for Environment and Sustainable Development (RCESD)}, issn = {2980-9088}, eissn = {2980-9088}, doi = {}, abstract = {The environment watch assistance course (Mohit-Yar) was held with the aim of enhancing of environmental knowledge of primary students by the department of environment. The main purpose of this study was to the analysis of Mohit-Yar courses in the Ahvaz city. The present study is experimental and practical. All of the primary students were considered as the statistical population which a sample of 1325 students from 2 groups of trained and untrained (control group) was selected randomly. The present study has been done in two separate phase. The first phase was done with the purpose of determining overall educational situation and investigation of educational content. In the second phase investigated the environment knowledge of students with using researcher-made questionnaire on the basis of educational content. The second phase data were analyzed using SPSS (V20). The results showed that between environment knowledge means of the control group and trained group there is a significant difference. The result of chi-square test confirmed the relationship between environmental levels of knowledge and experimental groups, which indicating the high success of the training course on the enhancing of the environmental knowledge level of primary school students.}, keywords = {Environment Education (Mohit-Yar),Primary students,Ahvaz,Environment,Knowledge}, title_fa = {ارزیابی دوره آموزشی محیط ‏یار؛ مطالعه دانش‏ آموزان مقطع ابتدایی شهر اهواز}, abstract_fa = {دوره‏ی آموزشی محیط­یار دوره­ای­ است که از سوی اداره کل حفاظت محیط­زیست استان خوزستان با هدف ارتقاء دانش زیست­محیطی کودکان مدارس ابتدایی اجراء شده است. هدف از این مطالعه، ارزیابی طرح محیط­یار در ارتقای دانش زیست‌محیطی دانش­آموزان مدارس ابتدایی شهر اهواز می­باشد. تحقیق حاضر از نوع تحقیقات آزمایشی و از لحاظ هدف کاربردی به­شمار می­رود. تمامی دانش­آموزان مقطع ابتدایی شهر اهواز جامعه آماری این مطالعه را تشکیل دادند که از میان آن‌ها نمونه­ای به تعداد 1325 نفر از دانش­آموزان آموزش­دیده و آموزش­ندیده (گروه کنترل) با استفاده از روش نمونه­گیری کاملاً تصادفی نسبی، انتخاب گردید. این مطالعه در دو فاز انجام پذیرفت. فاز اول با استفاده از ابزار مشاهده و با هدف تبیین وضعیت کلی آموزش­ها و بررسی محتوای آموزشی انجام پذیرفت. در فاز دوم مطالعه با استفاده از پرسشنامه­ای محقق­ساخت بر مبنای محتوای آموزشی دوره، دانش زیست‏محیطی دانش‏آموزان بررسی گردید. داده­های فاز دوم بوسیله نرم­افزار SPSS (V20) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که بین میانگین دانش زیست­محیطی گروه کنترل و گروه آموزش‏دیده، تفاوت آماری معنی­دار وجود دارد. نتایج آزمون کای اسکوئر نیز رابطه میان سطوح دانش زیست‏محیطی و گروه‏های آزمایشی را تأیید نمود، که گویای موفقیت بالای دوره آموزشی بر ارتقاء سطح دانش زیست­محیطی دانش­آموزان دبستانی می‏باشد.}, keywords_fa = {: طرح محیط یار,دانش آموزان ابتدائی,اهواز,محیط زیست,دانش}, url = {https://www.envjournal.ir/article_49802.html}, eprint = {https://www.envjournal.ir/article_49802_d69572e138bbcfcec748a59fc24ec8f4.pdf} }