TY - JOUR ID - 84391 TI - تجزیه و تحلیل مخاطرات انسانی محیط کار درحوزه بهداشت، ایمنی، محیط زیست به‌روش های تلفیقی EFMEA & SHERPA ( مطالعه موردی: شرکت تولیدی صندلی خودرو) JO - محیط زیست و توسعه فرابخشی JA - ENVJ LA - fa SN - AU - حیادخت, سونا AU - جوزی, سید علی AU - میرزاابراهیم طهرانی, مهناز AD - گروه محیط زیست،دانشکده علوم و فنون دریایی،دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال AD - گروه محیط زیست،دانشکده فنی و مهندسی،دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 4 IS - 65 SP - 49 EP - 60 KW - خطای انسانی KW - تکنیک SHERPA KW - تکنیکEFMEA KW - تکنیکHTA KW - کارخانه تولیدصندلی‌خودرو DO - N2 - ‌بروز خطای انسانی در محیط‌های شغلی امری اجتناب ناپذیر می‌باشد که می‌تواند خسارات جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد. لذا این پژوهش با هدف شناسایی و پیش‌بینی خطای انسانی و ارزیابی ریسک‌های زیست‌محیطی و ارائه راهکارهای کنترلی جهت کاهش خطاها و ریسک‌های بحرانی با استفاده از تکنیکSHERPA و EFMEA‌ در شرکت تولیدی صندلی خودرو انجام گرفت. این مطالعه علمی پژوهشی در شرکت تولیدی‌صندلی‌خودرو اجرا شد که برگه‌های SHERPA و EFMEA از روش‌های مشاهده و مصاحبه و آنالیز سلسله مراتبی وظیفه HTA تکمیل گردید. از رویکرد پیش‌بینی و کاهش خطای انسانی برای شناسایی خطای انسانی در ایستگاه‌های کاری و ارزیابی ریسک‌های زیست‌محیطی برای جنبه‌های محیط‌زیستی استفاده و راهکارهای کنترلی ارائه گردید. تجزیه و تحلیل برگه‌های SHERPAنشان داد تعداد کل خطاهای انسانی شناسایی شده در وظایف شغلی، 43 خطا می‌باشد که از این تعداد 53/46% خطاها از نوع عملکردی، 27/9% خطاها از نوع بازدیدی، 13/94% خطاها از نوع بازیابی و 4/64% خطاها مربوط به خطای انتخابی می‌باشند و نتایج حاصل از ارزیابی ریسک‌های زیست‌محیطی EFMEA نشان داد از 14ریسک شناسایی شده 42/85% ریسک‌های بحرانی (H)، 14/28% ریسک‌های متوسط (M) و 42/85% ریسک‌های پایین (L) می‌باشند. بارزترین خطای این شرکت مربوط به خطای عملکردی و بازدیدی و بیش ترین ریسک‌های‌زیست‌محیطی مربوط به خروجی‌های واحد رنگ می‌باشد. لذا آموزش کارکنان و سرپرستان و تدوین دستورالعمل‌های کاری جهت نظارت و بازرسی دقیق اپراتورها و انجام اقدامات مناسب در صورت بروز نقص در این سازمان، در اولویت اقدامات اصلاحی قرار گرفت. UR - https://www.envjournal.ir/article_84391.html L1 - https://www.envjournal.ir/article_84391_2aae8b9d7fdd864bb1f0a250823c7fa1.pdf ER -