پژوهشکده محیط زیست و توسعه پایدارمحیط زیست و توسعه فرابخشی2980-908815720160922Determining the Strategies to Develop the Framework for the Establishment of a National Sustainability Impact Assessment System in Iranتبیین ساز و کارهایی برای طراحی چارچوبی برای استقرار نظام ارزیابی اثر پایداری در ایران11849797FAJournal Article20170902This study conducted to develop the framework for the establishment of a SIA system in Iran. Accordingly, cross-cultural survey method was employed to assess the standpoints regarding ontology, concepts, methodology, approaches, and experiences. Interviewed people was elected by the purposive method of critical case sampling. Perspectives of scientists (7 people), experts (6 people), politicians (6 people) and NGO members (5 people) were explored and analyzed about seven issues and key concepts including ontology, ontology, stockholders and actors, the orientation and the priorities, regulation and rules issues, the position of universities and research institutes, and implementation level of SIA. Results revealed that there is a positive perceptions toward the effectiveness of SIA in organizing of developments plans, however, there are a few conflicts and dilemma about relationship of SIA with EIA. Some perceived SIA as sub-EIA. It shows a lack of suitable capacity and suitable epistemologies assumptions among national stockholders of sustainable development. Based on findings, a plan consists of five steps was developed. It includes: capacity building, institutional development and equipment, planning, implementation, evaluation. Finally, highlighting capacity building in organizations and institutes which are affected and effected on development plans in different timelines were recommended.این تحقیق با هدف توسعه و تدوین چارچوبی برای استقرار نظام ارزیابی اثر پایداری در ایران انجام شد. در این رابطه با استفاده از روش تحقیق میان فرهنگی، مباحثی شامل: هستیشناسی، مفاهیم روششناسی، رهیافتها و تجارب مورد بررسی قرار گرفت. طی روش نمونهگیری، از موارد ویژه که روشی هدفمند است، نظرات متخصصان (7 نفر)، کارشناسان (6 نفر)، سیاستگذاران (5 نفر) و اعضای سازمانهای غیردولتی (5 نفر) در مورد هفت مسأله و موضوع کلیدی بررسی گردید: هستیشناسی و ابعاد SIA، کارگزاران و مجریان، جهتگیریها و اولویتها، مسائل قانونی و حقوقی، جایگاه بخشهای دانشگاهی و تحقیقاتی و سطح اجرایی. نتایج نشان داد که علیرغم وجود دیدگاه مناسب نسبت به اثربخشی نظام ارزیابی اثر پایداری در ساماندهی فعالیتهای توسعه، در بسیاری موارد تعارض وجود دارد، بهطوریکه بعضی آن را زیر بخش ارزیابی محیطزیستی میدانند؛ که این موضوع بیانگر، نبود ظرفیت فرهنگی و معرفتشناسی در دستاندرکاران ذیربط فعالیتهای توسعه در کشور است. بر این اساس برنامهای اجرایی شامل پنج مرحله: ظرفیتسازی، توسعه و تجهیز نهادی، برنامهریزی، اجرا و ارزشیابی با اولویت ظرفیتسازی در نهادها و سازمانها و افراد تأثیرگذار بر فعالیتهای توسعه در افقهای زمانی مختلف پیشنهاد گردید.پژوهشکده محیط زیست و توسعه پایدارمحیط زیست و توسعه فرابخشی2980-908815720160922Educational Assessment of Teachers in Ahvaz Schools in Environment Protectionنیازسنجی آموزش محیط زیستی معلمان هنرستانهای اهواز192649798FAJournal Article20170902This study is done in order to educational needs assessment of teachers in field schools of Ahvaz Environmental Protection. Study is descriptive-survey. Samples includes 108 teachers (54men and 54women) which were selected random and based on Morgan table. Tools Questionnaire of researcher was made in environment field which was made by shabina (2009). Analysis of data was done by SPSS software. Significant difference between variables was used t-test and analyse variance (ANOVA) and relationship between variables Pearson correlation. Results of study showed that environmental information of teachers was average and in biodiversity, energy and natural resources parts was weak, also there is not significant difference between environmental information and gender of teachers however difference between field of study and environmental information of teachers is significant. There is not relationship between educations with environmental education of them.تحقیق حاضر با هدف نیاز سنجی آموزش محیطزیستی معلمان هنرستانهای اهواز انجام شد. تحقیق از نوع توصیفی- پیمایشی است. نمونه آماری تحقیق شامل 108 معلم (54 مرد و 54 زن) است که به صورت تصادفی و بر اساس جدول مورگان انتخاب شد. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته اطلاعات زیستمحیطی میباشد که بر اساس مؤلفههای شابینا (2009) طراحی شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS انجام شد. جهت بررسی تفاوت معنیدار بین متغیرها از آزمون t و آنالیز واریانس (ANOVA) و ارتباط بین متغیرها از آزمون همبستگی پیرسون استفاده شد. نتایج این تحقیق نشان داد که اطلاعات زیست محیطی معلمان مورد مطالعه در حد متوسط و در بخشهای تنوع زیستی، انرژی و منابع طبیعی در حد ضعیف است. نتایج دیگر این تحقیق نشان داد که بین جنسیت معلم و اطلاعات زیستمحیطی تفاوت معنیدار وجود ندارد ولی بین رشته تحصیلی و اطلاعات زیستمحیطی تفاوت معنیدار وجود دارد. همچنین بین تحصیلات و اطلاعات زیستمحیطی ارتباط وجود ندارد. پژوهشکده محیط زیست و توسعه پایدارمحیط زیست و توسعه فرابخشی2980-908815720160922Evaluation of Green Solvents Effects on the Environmentارزیابی اثرات حلالهای سبز بر محیطزیست273249800FAJournal Article20170902Environmental pollution and the role of chemical reactions in these pollutions caused the chemists to design chemical methods without pollution. In this regard, “Green Chemistry” defines the classification and principals in order to this aim. Green Chemistry that has been suggested by Paul Anastas, means invention, design, production and usage of synthesis productions and procedures in order to reduce or eliminate the use or product of toxic substances. Also Green Chemistry is caused to prevent or reduce the resource pollutions and has an important role in achieve the sustainable development of human society. Some principals of Green Chemistry are the use of renewable resources, reducing the number of process steps, increasing energy efficiency, design the materials and chemical products, increase the efficiency of chemical processes, and the use of raw materials with low-risk. Nowadays, the chemical-based technologies as a new and efficient approach have been attached. This paper tried to investigate and study of important growing methods of green solvents.آلودگیهای زیستمحیطی و سهم واکنشهای شیمیائی در این آلودگیها موجب شده که شیمیدانها بهدنبال طراحی روشهای شیمیایی فاقد آلودگی باشند. “شیمی سبز” به طبقهبندی و تعریف اصولی در راستای نیل به این هدف میپردازد و اصطلاحی است که برای اولینبار توسط پائول آناستاس، پیشنهاد شد و مفهوم آن عبارت است از ابتکار، طراحی و کاربرد محصولات و فرآیندهای شیمیائی برای کاهش یا حذف استفاده و تولید مواد خطرناک. شیمی سبز سبب جلوگیری از آلودگی منابع و یا کاهش آن شده و نقش مهمی در نیل به توسعه پایدار دارد. برخی از اصول شیمی سبز عبارتند از: استفاده از منابع تجدیدشدنی، کاهش تعداد مراحل فرایندها، افزایش بازده انرژی، طراحی مواد و فرآوردههای شیمیایی سالمتر، افزایش راندمان یا بازده فرآیندهای شیمیایی و استفاده از مواد اولیه کمخطر. امروزه فنآوریهای مبتنی بر شیمی سبز به عنوان یک رویکرد جدید مورد توجه قرار گرفته که در این مقاله به بررسی مهمترین راههای در حال توسعه در مورد حلالهای سبز پرداخته شده است.پژوهشکده محیط زیست و توسعه پایدارمحیط زیست و توسعه فرابخشی2980-908815720160922EF Index to Measure the Sustainability of Urban Development (Case Study: City of Sari)شاخص «ردپای اکولوژیک» در سنجش پایداری توسعه شهری (نمونه مورد مطالعه: شهر ساری)334649801FAJournal Article20170902The ecological footprint is a tool that offers comprehensive comparison of demand and supply of natural resources, has stated objectives and strategies useful in preventing damage and material inequalities, and institutional decisions will lead to the correct duct. This is a descriptive study and sample of this research is Sari that related data to determine the parameters of the ecological footprint of water and energy (electricity and petrol and gas oil and natural gas) is obtained by referring to the authorities and quantitative analysis of 1393. In this study, we tried to be answered this question: Is Sari ecological environment, can meet the basic needs of the population in the provision of water and energy? The results show that the EF Sari 0.735 acres of water and energy has been, that the share electricity consumption by 0.53 largest and lowest share among other things, the use of natural gas in the 0.0053 hectares per person respectively. Since the biological capacity of Iran is 0.8 hectares, So ecological footprint is dedicated 0.735 hectares of Sari means 0.83 times greater than their share in the country's capacity to make life bearable, And with the current trend of consumption of water and energy resources needed to meet of Sari space more than 73 times its current size, and space is needed more than 0.8 of the area. <br /> جای پای بوم شناختی ابزاری است که با ارائه مقایسه جامعی از تقاضا و مقدار عرضه منابع طبیعی، اهداف و راهبردهای مفید را در جلوگیری از تخریبها و نابرابریهای مادی بیان کرده و تصمیمگیریهای نهادی را در مجرای درستی هدایت میکند. در این پژوهش با روش توصیفی- تحلیلی و بهرهگیری از مطالعات کتابخانهای، اسنادی، آماری و همچنین روش جای پای اکولوژیکی، روند پایداری منابع آب و انرژی (برق، بنزین، نفت، نفت گاز و گاز طبیعی)، در سال 1393 ارزیابی شده است. در این پژوهش سعی شده است به این پرسش پاسخ داده شود که آیا فضای اکولوژیکی شهر ساری، توان برآوردن نیازهای اساسی جمعیت شهر را در تامین آب و انرژی دارد؟ نتایج نشان داده است که ردپای اکولوژیکی شهر ساری در منابع آب و انرژی 735/0 هکتار بوده است، که سهم میزان مصرف برق با 53/0 هکتار بیشترین سهم را در بین سایر موارد و کمترین میزان سهم، برای مصرف گاز طبیعی به میزان 0053/0 هکتار به ازای هر نفر بوده است. از آنجا که ظرفیتزیستی ایران 8/0 هکتار است، ردپای اکولوژیکی 735/0 هکتاری شهر ساری بدان معناست که بیش ازسهم خود، از ظرفیتزیستی قابل تحمل کشور را به خود اختصاص داده است و با ادامه روند کنونی مصرف، شهر ساری برای تامین منابع آب و انرژی مورد نیاز به فضایی بیش از 73 برابر مساحت کنونی خود و فضایی بیش از 8/0 برابر مساحت استان نیازمند است.پژوهشکده محیط زیست و توسعه پایدارمحیط زیست و توسعه فرابخشی2980-908815720160922Assessment of Mohit-Yar Courses; Case of Primary Students of Ahvaz Cityارزیابی دوره آموزشی محیط یار؛ مطالعه دانش آموزان مقطع ابتدایی شهر اهواز475649802FAJournal Article20170902The environment watch assistance course (Mohit-Yar) was held with the aim of enhancing of environmental knowledge of primary students by the department of environment. The main purpose of this study was to the analysis of Mohit-Yar courses in the Ahvaz city. The present study is experimental and practical. All of the primary students were considered as the statistical population which a sample of 1325 students from 2 groups of trained and untrained (control group) was selected randomly. The present study has been done in two separate phase. The first phase was done with the purpose of determining overall educational situation and investigation of educational content. In the second phase investigated the environment knowledge of students with using researcher-made questionnaire on the basis of educational content. The second phase data were analyzed using SPSS (V20). The results showed that between environment knowledge means of the control group and trained group there is a significant difference. The result of chi-square test confirmed the relationship between environmental levels of knowledge and experimental groups, which indicating the high success of the training course on the enhancing of the environmental knowledge level of primary school students.دورهی آموزشی محیطیار دورهای است که از سوی اداره کل حفاظت محیطزیست استان خوزستان با هدف ارتقاء دانش زیستمحیطی کودکان مدارس ابتدایی اجراء شده است. هدف از این مطالعه، ارزیابی طرح محیطیار در ارتقای دانش زیستمحیطی دانشآموزان مدارس ابتدایی شهر اهواز میباشد. تحقیق حاضر از نوع تحقیقات آزمایشی و از لحاظ هدف کاربردی بهشمار میرود. تمامی دانشآموزان مقطع ابتدایی شهر اهواز جامعه آماری این مطالعه را تشکیل دادند که از میان آنها نمونهای به تعداد 1325 نفر از دانشآموزان آموزشدیده و آموزشندیده (گروه کنترل) با استفاده از روش نمونهگیری کاملاً تصادفی نسبی، انتخاب گردید. این مطالعه در دو فاز انجام پذیرفت. فاز اول با استفاده از ابزار مشاهده و با هدف تبیین وضعیت کلی آموزشها و بررسی محتوای آموزشی انجام پذیرفت. در فاز دوم مطالعه با استفاده از پرسشنامهای محققساخت بر مبنای محتوای آموزشی دوره، دانش زیستمحیطی دانشآموزان بررسی گردید. دادههای فاز دوم بوسیله نرمافزار SPSS (V20) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که بین میانگین دانش زیستمحیطی گروه کنترل و گروه آموزشدیده، تفاوت آماری معنیدار وجود دارد. نتایج آزمون کای اسکوئر نیز رابطه میان سطوح دانش زیستمحیطی و گروههای آزمایشی را تأیید نمود، که گویای موفقیت بالای دوره آموزشی بر ارتقاء سطح دانش زیستمحیطی دانشآموزان دبستانی میباشد.