این تحقیق با هدف توسعه و تدوین چارچوبی برای استقرار نظام ارزیابی اثر پایداری در ایران انجام شد. در این رابطه با استفاده از روش تحقیق میان فرهنگی، مباحثی شامل: هستیشناسی، مفاهیم روششناسی، رهیافتها و تجارب مورد بررسی قرار گرفت. طی روش نمونهگیری، از موارد ویژه که روشی هدفمند است، نظرات متخصصان (7 نفر)، کارشناسان (6 نفر)، سیاستگذاران ...
بیشتر
این تحقیق با هدف توسعه و تدوین چارچوبی برای استقرار نظام ارزیابی اثر پایداری در ایران انجام شد. در این رابطه با استفاده از روش تحقیق میان فرهنگی، مباحثی شامل: هستیشناسی، مفاهیم روششناسی، رهیافتها و تجارب مورد بررسی قرار گرفت. طی روش نمونهگیری، از موارد ویژه که روشی هدفمند است، نظرات متخصصان (7 نفر)، کارشناسان (6 نفر)، سیاستگذاران (5 نفر) و اعضای سازمانهای غیردولتی (5 نفر) در مورد هفت مسأله و موضوع کلیدی بررسی گردید: هستیشناسی و ابعاد SIA، کارگزاران و مجریان، جهتگیریها و اولویتها، مسائل قانونی و حقوقی، جایگاه بخشهای دانشگاهی و تحقیقاتی و سطح اجرایی. نتایج نشان داد که علیرغم وجود دیدگاه مناسب نسبت به اثربخشی نظام ارزیابی اثر پایداری در ساماندهی فعالیتهای توسعه، در بسیاری موارد تعارض وجود دارد، بهطوریکه بعضی آن را زیر بخش ارزیابی محیطزیستی میدانند؛ که این موضوع بیانگر، نبود ظرفیت فرهنگی و معرفتشناسی در دستاندرکاران ذیربط فعالیتهای توسعه در کشور است. بر این اساس برنامهای اجرایی شامل پنج مرحله: ظرفیتسازی، توسعه و تجهیز نهادی، برنامهریزی، اجرا و ارزشیابی با اولویت ظرفیتسازی در نهادها و سازمانها و افراد تأثیرگذار بر فعالیتهای توسعه در افقهای زمانی مختلف پیشنهاد گردید.
تحقیق حاضر با هدف نیاز سنجی آموزش محیطزیستی معلمان هنرستانهای اهواز انجام شد. تحقیق از نوع توصیفی- پیمایشی است. نمونه آماری تحقیق شامل 108 معلم (54 مرد و 54 زن) است که به صورت تصادفی و بر اساس جدول مورگان انتخاب شد. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته اطلاعات زیستمحیطی میباشد که بر اساس مؤلفههای شابینا (2009) طراحی شد. تجزیه و تحلیل ...
بیشتر
تحقیق حاضر با هدف نیاز سنجی آموزش محیطزیستی معلمان هنرستانهای اهواز انجام شد. تحقیق از نوع توصیفی- پیمایشی است. نمونه آماری تحقیق شامل 108 معلم (54 مرد و 54 زن) است که به صورت تصادفی و بر اساس جدول مورگان انتخاب شد. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته اطلاعات زیستمحیطی میباشد که بر اساس مؤلفههای شابینا (2009) طراحی شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS انجام شد. جهت بررسی تفاوت معنیدار بین متغیرها از آزمون t و آنالیز واریانس (ANOVA) و ارتباط بین متغیرها از آزمون همبستگی پیرسون استفاده شد. نتایج این تحقیق نشان داد که اطلاعات زیست محیطی معلمان مورد مطالعه در حد متوسط و در بخشهای تنوع زیستی، انرژی و منابع طبیعی در حد ضعیف است. نتایج دیگر این تحقیق نشان داد که بین جنسیت معلم و اطلاعات زیستمحیطی تفاوت معنیدار وجود ندارد ولی بین رشته تحصیلی و اطلاعات زیستمحیطی تفاوت معنیدار وجود دارد. همچنین بین تحصیلات و اطلاعات زیستمحیطی ارتباط وجود ندارد.
آلودگیهای زیستمحیطی و سهم واکنشهای شیمیائی در این آلودگیها موجب شده که شیمیدانها بهدنبال طراحی روشهای شیمیایی فاقد آلودگی باشند. “شیمی سبز” به طبقهبندی و تعریف اصولی در راستای نیل به این هدف میپردازد و اصطلاحی است که برای اولینبار توسط پائول آناستاس، پیشنهاد شد و مفهوم آن عبارت است از ابتکار، طراحی و کاربرد ...
بیشتر
آلودگیهای زیستمحیطی و سهم واکنشهای شیمیائی در این آلودگیها موجب شده که شیمیدانها بهدنبال طراحی روشهای شیمیایی فاقد آلودگی باشند. “شیمی سبز” به طبقهبندی و تعریف اصولی در راستای نیل به این هدف میپردازد و اصطلاحی است که برای اولینبار توسط پائول آناستاس، پیشنهاد شد و مفهوم آن عبارت است از ابتکار، طراحی و کاربرد محصولات و فرآیندهای شیمیائی برای کاهش یا حذف استفاده و تولید مواد خطرناک. شیمی سبز سبب جلوگیری از آلودگی منابع و یا کاهش آن شده و نقش مهمی در نیل به توسعه پایدار دارد. برخی از اصول شیمی سبز عبارتند از: استفاده از منابع تجدیدشدنی، کاهش تعداد مراحل فرایندها، افزایش بازده انرژی، طراحی مواد و فرآوردههای شیمیایی سالمتر، افزایش راندمان یا بازده فرآیندهای شیمیایی و استفاده از مواد اولیه کمخطر. امروزه فنآوریهای مبتنی بر شیمی سبز به عنوان یک رویکرد جدید مورد توجه قرار گرفته که در این مقاله به بررسی مهمترین راههای در حال توسعه در مورد حلالهای سبز پرداخته شده است.
جای پای بوم شناختی ابزاری است که با ارائه مقایسه جامعی از تقاضا و مقدار عرضه منابع طبیعی، اهداف و راهبردهای مفید را در جلوگیری از تخریبها و نابرابریهای مادی بیان کرده و تصمیمگیریهای نهادی را در مجرای درستی هدایت میکند. در این پژوهش با روش توصیفی- تحلیلی و بهرهگیری از مطالعات کتابخانهای، اسنادی، آماری و همچنین ...
بیشتر
جای پای بوم شناختی ابزاری است که با ارائه مقایسه جامعی از تقاضا و مقدار عرضه منابع طبیعی، اهداف و راهبردهای مفید را در جلوگیری از تخریبها و نابرابریهای مادی بیان کرده و تصمیمگیریهای نهادی را در مجرای درستی هدایت میکند. در این پژوهش با روش توصیفی- تحلیلی و بهرهگیری از مطالعات کتابخانهای، اسنادی، آماری و همچنین روش جای پای اکولوژیکی، روند پایداری منابع آب و انرژی (برق، بنزین، نفت، نفت گاز و گاز طبیعی)، در سال 1393 ارزیابی شده است. در این پژوهش سعی شده است به این پرسش پاسخ داده شود که آیا فضای اکولوژیکی شهر ساری، توان برآوردن نیازهای اساسی جمعیت شهر را در تامین آب و انرژی دارد؟ نتایج نشان داده است که ردپای اکولوژیکی شهر ساری در منابع آب و انرژی 735/0 هکتار بوده است، که سهم میزان مصرف برق با 53/0 هکتار بیشترین سهم را در بین سایر موارد و کمترین میزان سهم، برای مصرف گاز طبیعی به میزان 0053/0 هکتار به ازای هر نفر بوده است. از آنجا که ظرفیتزیستی ایران 8/0 هکتار است، ردپای اکولوژیکی 735/0 هکتاری شهر ساری بدان معناست که بیش ازسهم خود، از ظرفیتزیستی قابل تحمل کشور را به خود اختصاص داده است و با ادامه روند کنونی مصرف، شهر ساری برای تامین منابع آب و انرژی مورد نیاز به فضایی بیش از 73 برابر مساحت کنونی خود و فضایی بیش از 8/0 برابر مساحت استان نیازمند است.
دورهی آموزشی محیطیار دورهای است که از سوی اداره کل حفاظت محیطزیست استان خوزستان با هدف ارتقاء دانش زیستمحیطی کودکان مدارس ابتدایی اجراء شده است. هدف از این مطالعه، ارزیابی طرح محیطیار در ارتقای دانش زیستمحیطی دانشآموزان مدارس ابتدایی شهر اهواز میباشد. تحقیق حاضر از نوع تحقیقات آزمایشی و از لحاظ هدف کاربردی ...
بیشتر
دورهی آموزشی محیطیار دورهای است که از سوی اداره کل حفاظت محیطزیست استان خوزستان با هدف ارتقاء دانش زیستمحیطی کودکان مدارس ابتدایی اجراء شده است. هدف از این مطالعه، ارزیابی طرح محیطیار در ارتقای دانش زیستمحیطی دانشآموزان مدارس ابتدایی شهر اهواز میباشد. تحقیق حاضر از نوع تحقیقات آزمایشی و از لحاظ هدف کاربردی بهشمار میرود. تمامی دانشآموزان مقطع ابتدایی شهر اهواز جامعه آماری این مطالعه را تشکیل دادند که از میان آنها نمونهای به تعداد 1325 نفر از دانشآموزان آموزشدیده و آموزشندیده (گروه کنترل) با استفاده از روش نمونهگیری کاملاً تصادفی نسبی، انتخاب گردید. این مطالعه در دو فاز انجام پذیرفت. فاز اول با استفاده از ابزار مشاهده و با هدف تبیین وضعیت کلی آموزشها و بررسی محتوای آموزشی انجام پذیرفت. در فاز دوم مطالعه با استفاده از پرسشنامهای محققساخت بر مبنای محتوای آموزشی دوره، دانش زیستمحیطی دانشآموزان بررسی گردید. دادههای فاز دوم بوسیله نرمافزار SPSS (V20) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که بین میانگین دانش زیستمحیطی گروه کنترل و گروه آموزشدیده، تفاوت آماری معنیدار وجود دارد. نتایج آزمون کای اسکوئر نیز رابطه میان سطوح دانش زیستمحیطی و گروههای آزمایشی را تأیید نمود، که گویای موفقیت بالای دوره آموزشی بر ارتقاء سطح دانش زیستمحیطی دانشآموزان دبستانی میباشد.