Document Type : promotional scientific article

Author

Faculty of Humanities, Shahed University, Tehran, Iran

Abstract

In the middle of the twentieth century, human realized that if they continued to exploit nature in order to achieve their development goals, they would no longer be left with natural resources to continue their lives. To this end, it was considering ways to increase the productivity and conservation of natural resources while continuing to develop. An idea that became one of the most important aspects of the concept of sustainable development. Several conferences on environmental protection have been held in the country's development process, the last of which was the Paris Conference 2015 with the participation of 198 countries and the issuance of the Paris Agreement. The implementation of this agreement will have many multilateral effects for the committed countries. In this study, the social implications of the implementation of the Paris Agreement, which Iran is committed to doing, will be examined. The method used is the analysis of qualitative content, which is done by analyzing the text of the agreement. The results indicate that Iran to impelement this agreement and not to exceed its greenhouse gas emissions, its annual development rate should not exceed 2%. This low rate virtually drops our country from reaching the advanced countries of the world. Also in the social context, it creates backwardness and pressure on the lower class of the society with intensify of the crisis of legitimacy for the government.

Keywords

Main Subjects

  1. آزادخالصی، م.، 1385، حق بر محیط‌ زیست و توسعه و ارتباط آن‌ها. پایان نامه رشته حقوق عمومی، دانشکده حقوق، دانشگاه شهید بهشتی.
  2. ایمان، م.ت. و نوشادی، م.ر.، 1390، تحلیل محتوای کیفی. مجله پژوهش. سال 3، شماره 2، صفحات 15 تا 44.
  3. بروجردی، م.، 1384، روشنفکران ایرانی و غرب. ترجمه: شیرزادی، ج.، انتشارات فروزان روز. تهران.
  4. بک، ا.، 1388، جامعه در مخاطره جهانی. ترجمه مهدی ­زاده، م.ر.، انتشارات کویر. تهران.
  5. بلیکی، ن.، 1384، طراحی پژوهش‌های اجتماعی. ترجمه: چاوشیان، ح.، انتشارات نی. تهران.
  6. پرمن، ر. و مک‌گیل، ج.، 1382، اقتصاد محیط‌ زیست و منابع طبیعی. ترجمه: ارباب، ح.ر.، نشر نی. تهران.
  7. جعفری، ر.؛ نصر، ا.ر. و میرشاه­ جعفری، ا.، 1387، تحلیل محتوا روشی پرکاربرد در مطالعات علوم اجتماعی، رفتاری و انسانی، با تأکید بر تحلیل محتوای کتاب‌های درسی. فصلنامه حوزه و دانشگاه. شماره 55، صفحات 33 تا 58.
  8. دبیرسیاقی، س. م.، 1383، بحران محیط‌زیست. نشر حدیث امروز. تهران.
  9. رحیمی، ع.، 1388، انسان توسعه محیط‌زیست. کتاب ماه علوم اجتماعی، شماره 20، صفحات 110 تا 118.
  10. ژلنیتس، آ.، 1396، فضا و نظریه اجتماعی. ترجمه: ترکمه، آ.، انتشارات علمی و فرهنگی. تهران.
  11. کاپلستون، ف.چ.، 1393، تاریخ فلسفه. ترجمه: مجتبوی، س.ج.ا.، انتشارات علمی و فرهنگی. تهران.
  12. کانت، ا.، 1390، نقد عقل محض. ترجمه: نظری، ب.، انتشارات ققنوس. تهران.
  13. مارشال، ک.، راس‌من، گ.، 1381، روش تحقیق کیفی. پارسائیان، ع. و اعرابی، س.م.، دفتر پژوهش‌های فرهنگی. تهران.
  14. محمدی‌مهر، غ.ر.، 1387، روش تحلیل محتوا (راهنمای عملی تحقیق). گنجینه علوم انسانی دانش‌نگار. تهران.
  15. نظری، م.ر.، 1395، ارزیابی آثار اقتصادی ناشی از تعهدات ایران در توافق نامه پاریس. سازمان حفاظت از محیط زیست. تهران.
  16. هاروی، د.، 1394، هفده تضاد و پایان سرمایه‌داری. ترجمه: اقوامی­مقدم، ع.، انتشارات اختران. تهران.
  17. هولستی، ا.ر.، 1380، تحلیل محتوا در علوم اجتماعی و انسانی. ترجمه: سالارزاده، ن.، دانشگاه علامه طباطبایی. تهران.
  18. Bourdieu, P., 1997. The Forms of Capital, London: Oxford University press.
  19. Harvey, D., 1973. Social Justic and the City, London: Edvard Arnold.
  20. Hickey, G. and Kipping, C., 1996. Issues in research. A multi-stage approach to the coding of data form openended questions. Nurse Researcher. Vol 4, pp: 81-91.
  21. Lefebver, H., 1991. Critique of Everyday Life, London: Verso.
  22. Lefebver, H., 1991. The Production of Space, Oxford: Blackwell.
  23. Lefebver, H., 1995. Introduction to Modernity, London: Verso.
  24. Nozick, R., 1974. Anarchy, State, and Utopia, New York: Basic books.
  25. Van Zoonen, L., 2002. Feminist Media Studies. London: Sage Publication.
  26. Waters, M., 1995. London: Routledge.