Document Type : Original Article

Authors

1 Faculty of Law and Political Science, Islamic Azad University, Kraj Branch, Iran

2 Faculty of Law and Political Science, University of Tehran, Tehran, Iran

Abstract

The right to enjoy health is one of the basic rights of every person. Article 25 of the Universal Declaration of Human Rights adopted in 1948 and the Iranian Constitution in Article 3 (paragraphs 12), 29 and 43 emphasize the right to health and enjoyment of health. Article 2 of the Charter of Citizenship Rights approved by the President in 2016 has also declared the right to health as one of the rights of every Iranian. Today, the environment and health are closely related.  Therefore, along with other values that have been predicted, the right to health and having a healthy environment is one of the basic values for human beings, so that human beings will not be able to continue their normal life without having a safe and healthy environment. The importance of preventing environmental crimes is due to the fact that it is directly related to human health, most countries put special penal regulations to actions in this regard. Therefore, this is a special issue to study in shaping the legislative criminal policy on protection environment. It can be studied and studied from the environment. The aim of the researchers in this research is to study the role of national and international actors in reducing environmental crimes. The present study seeks to explain the role of NGO's in the field of prevention, disclosure and prosecution of environmental crimes in order to clarify its importance for legislative, executive and judicial authorities. Reducing environmental crimes is important both in terms of the right to health and in terms of criminology and the need to reduce crime fields. Governments have two important tools to reduce environmental crimes: 1- establish appropriate criminal regulations with the aim of deterring and intimidating potential offenders, 2- strengthening Non-Governmental Organizations and, as a result, public education, culture-building, intervention of these organizations in the prosecution and detection of crime and creating sensitivity to such crimes. For this purpose, it is necessary for the legislator to grant more prominent role to NGOs about indictment and interference in the process of criminal and legal proceedings. This view is derived from the theory of green criminology or environmental criminology. In the present study, in addition to examining the aforementioned issues, we seek to study the role of non-governmental organizations in Iran in combating environmental crimes from the perspective of detecting and prosecuting crime and creating public sensitivity to such crimes.

Keywords

Main Subjects

  1. امینی، م.، 1387. حقوق بشر در هزاره جدید، انتشارات دانشگاه تهران، تهران.
  2. بیگ‌زاده، ا.،1393. سازمان‌های غیر­دولتی و حقوق بین­الملل، مجله‌ تحقیقات حقوقی، شماره‌ 31.
  3. پوربافرانی، ح. و همتی، م.، 1394. نقد سیاست کیفری ایران در قبال جرائم زیست­ محیطی، مجله مجلس و راهبرد، شماره87.
  4. پورعزت، ع،، خانیکی، ه.، یزدانی، ح. و مختاری، ب.، 1396. شناسایی راهبردهای بخش دولتی در مواجهه با سازمان‌های مردم‌نهاد در فرآیند خط‌‌مشی‌گذاری عمومی در ایران؛ مطالعه موردی: حوزه محیط زیست و منابع طبیعی، فصلنامه علمی پژوهشی سیاستگذاری عمومی، دوره 3، شماره 2، صفحات 91 تا 116.
  5. تقوی، س.ج. صیامی نمین، ف.، کتابدار، م. و  حیدری­ساری، م.، 1390. نقش تشکل ­های مردم نهاد در نظارت بر بازار، شرکت چاپ و نشر بازرگانی، تهران. 168 صفحه.
  6. حبیبی، م.، 1382. حق برخورداری از محیط زیست سالم به عنوان حق بشریت، مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی، شماره60.
  7. حسینی، س. م.، 1386. سیاست جنایی در اسلام و جمهوری اسلامی ایران، انتشارات دانشگاه تهران، تهران.
  8. حیدرزاده، ا. و مظفری زاده، س.، 1392. پیشگیری از جرایم زیست­ محیطی، اخلاق زیستی، شماره7.
  9. خالقی، ع.، 1394. آیین دادرسی کیفری، شهر دانش، تهران.
  10. رشیدپور، ل.، 1382. بررسی‌ و تحلیل‌ عملکرد‌ تشکل‌های غیردولتی زیست­‌محیطی در سال 1382، دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان‌ حفاظت‌ محیط ­زیست، تهران.
  11. رمضانی قوام آبادی، م.، 1387. حضور سازمان­ های غیردولتی در پیشگاه مراجع قضایی بین المللی، فصلنامه حقوق، شماره2.
  12. رمضانی قوام آبادی، م.، 1394. پیشگیری و سرکوب جرایم زیست­محیطی در پرتو اقدامات سازمان­ های غیردولتی در نظام حقوقی ایران، مجله حقوقی دادگستری، شماره75.
  13. رهامی، م.، 1387. جرایم بدون بزهدیده، نشر میزان، تهران.
  14. ریوچی، ه.، 1385. حمایت کیفری از محیط زیست، مؤسسه حقوق تطبیقی، شماره6.
  15. سلیانی، م. و وثوقی، م.، 1396. عوامل مؤثر بر استفاده از ظرفیت سازمان­های مردم نهاد در نظارت بر عملکرد دولت در فرایند توسعه محلی، مجله توسعه روستایی، شماره 2.
  16. کوشکی، غ.،1390. چالش­های نظام کیفری ایران در حوزه جرایم زیست­ محیطی، مجله اطلاع رسانی حقوقی، شماره17.
  17. گلشن پژوه، م.،1389. راهنمای سازمان ­های غیر دولتی. موسسه فرهنگی مطالعات و تحقیقات بین ­المللی ابرار معاصر، تهران.
  18. لازرژ، ک.، 1390. درآمدی بر سیاست جنایی. مترجم علی حسین نجفی ابرندآبادی، تهران: بنیاد حقوقی میزان.
  19. محمدعلیخانی، ن. و محمدعلیخانی، م.، 1396. تبیین مفاهیم جنایت علیه محیط زیست، فصلنامه علمی- ترویجی مطالعات بین­ المللی پلیس، شماره30.
  20. مرکز مالمیری، ا.، 1385. حاکمیت قانون، مفاهیم و مبانی و برداشت ­ها، نشر پژوهش­های مجلس، تهران.
  21. مستقیمی، ب. و طارم سری، م.، 1377. مسئولیت بین­ المللی دولت­ ها با توجه به تجاوز عراق به ایران، انتشارات دانشگاه تهران، تهران.
  22. منصورآبادی، ع.، 1387. تحولات مدیریت پیشگیری از جرم، فصلنامه‌ مطالعات پیشگیری‌ از‌ جرم، شماره‌8.
  23. ناجی زواره، م.، ١٣٩٤. آیین دادرسی کیفری، جلداول، خرسندی، تهران.
  24. Absyorn, E., and others, 1996. Economic, Social and Cultural Rights as Human Rights, Published by Kluwer.
  25. Elli, l., 2006.International Invironmental law, fairness.effectiveness and world order, Cambridge university press,
  26. En, A. 1995. The Developing of Capacity, Community Development Resource Association. Cape Town
  27. Hayward, I., 1995. A law on ecocide, a way to end mass destruction of the world’s ecosy stem, Law faculty university of Lund, Spring2016. p.9.
  28.  Nicholson, M., 2008. Evaluating Ecocide: Invaluable or Invalid? University of otago.