Document Type : Review Article

Author

Department of Information Technology Management, Faculty of Progress Engineering, University of Science and Technology, Tehran, Iran

Abstract

The green marketing movement has been in the spotlight of companies and customers since the 1980s. These companies are looking for social legitimacy, by producing and offering environmentally friendly products while customers are looking to influence the community's view of environmental issues. The aim of this study was to investigate the attitudes of exporters towards green marketing and its effect on Iranian caviar exports. To succeed in the field of international competition and transform the country's economy into a strong and stable economy, all available capacities must be used. Caviar exporting companies can achieve high performance internationally through their green export marketing planning. To achieve this, companies must be able to identify the specific interests and needs of each market to export their product to foreign markets based on these needs. On the other hand, these companies can increase their gross profit by creating added value by direct export and shortening the length of the value chain. Pricing can also be done through competitive systems in any market, and in a way that can be highly desirable for buyers along with product features. Companies can improve the effectiveness of their marketing processes by conducting foreign marketing advertisements with emphasis on cultural, social, food, and pharmaceutical characteristics.

Keywords

Main Subjects

  1. الهی، س.م. و یعقوبی، ر.، 1390. معرفی ابزارهای بازاریابی سبز و تأثیر آن ­ها بر رفتار خرید مصرف کننده. مطالعات مدیریت بهبود و تحول. سال 21، شماره 65، صفحات 167 تا 186.
  2. امیرشاهی، م.ا.؛ یزدانی، ح.ر. و عالی پور، ا.، 1392. بررسی تاثیر ابزارهای بازاریابی سبز بر رفتار مصرف­ کنندگان عضو شبکه ­های اجتماعی در ایران. فصلنامه علمی- پژوهشی تحقیقات بازاریابی نوین. سال 3، شماره 4، شماره پیاپی، 11، صفحات 41 تا 58.
  3. پورکاظمی، م.، 1389. تحلیلی بر وضعیت ذخایر ماهیان خاویاری و تولید خاویار کشور (عملکرد، چالش­ ها و برنامه ­ها)، 18 صفحه.
  4. توکلی، م. و بهروزخوش­قلب، م.ر.، 1397. روند تغییرات صید و استحصال خاویار فیل ­ماهی طی سال­ های 93-1384 در سواحل ایرانی دریای خزر. فصلنامه علمی پژوهشی اکوبیولوژی تالاب. سال 10، شماره 37، صفحات 5 تا 12.
  5. ثقفی، م.، 1394. بررسی تأثیر بازاریابی سبز بر توسعه اقتصادی. ماهنامه پژوهش­ های مدیریت و حسابداری. شماره 17-18، صفحات 31 تا 42.
  6. حقیقی­ نسب، م.؛ یزدانی، ح.ر. و داورپناه­ کیاسرایی، ف.، 1395. تأثیر حمایت مدیریت ارشد از اقدامات محیط­زیستی بر استراتژی بازاریابی سبز و عملکرد زیست محیطی کسب وکارهای صنعتی در ایران. فصلنامه علمی- پژوهشی تحقیقات بازاریابی نوین. سال 6، پیاپی 20، شماره 1، صفحات 2 تا 38.
  7. دعایی، ح.ا.؛ فتحی، ع. و شیخیان، ع.ک.، 1385. بازاریابی سبز راهی به سوی رقابت پایدار. مجله تدبیر. سال 17، شماره 1، صفحات 173 تا 184.
  8. دلجوی­ شهیر، ج.؛ سیفی­ زاده، س. و غلامی ­مبارک ­آبادی، ر.، 1397. تأثیر بازاریابی سبز بر شهرت شرکت براساس مسؤولیت اجتماعی و تصویر محصول شرکت. مطالعات نوین کاربردی در مدیریت و اقتصاد. سال 1، شماره 3، صفحات 7 تا 18.
  9. رعنایی­ کردشولی، ح. و یاری ­بوزنجانی، ا.، 1391. بررسی تأثیر آمیخته بازاریابی سبز مصرف کنندگان (مطالعه موردی: مصرف کنندگان محصولات لبنی شرکت پگاه در شهرستان شیراز). فصلنامه علمی- پژوهشی تحقیقات بازاریابی نوین. سال 2، شماره 1، شماره پیاپی4، صفحات 132 تا 161.
  10. رمضانیان، م.ر.؛ اسماعیل­ پور، ر. و تندکار، س.ه.، 1389. تأثیر آمیخته بازاریابی سبز بر فرآیند تصمیم­­گیری خرید مصرف­کنندگان (مطالعه موردی: مصرف­­کنندگان خانگی لامپ کم مصرف شهر رشت). نشریه مدیریت بازرگانی. دوره 2، شماره 5، صفحات 79 تا 98
  11. زرین­ جوی ­الوار، س.، 1390. نقش زن در بازاریابی سبز. فصلنامه علمی- پژوهشی زن و فرهنگ. سال 2، شماره 8، صفحات 49 تا 59.
  12. صادقی، م. و مهرانی، ه.، 1395. بررسی و تجزیه و تحلیل بسته­بندی محصولات، حفظ محیط­زیست و هزینه ­­های مرتبط. بررسی­­های بازرگانی. شماره 79، صفحات 88 تا 103.
  13. صمدی، م.؛ حبیبی، ل.؛ رسولی، م. و پشم ­فروش، م.، 1389. تاثیر فعالیت ­های بازاریابی بر تصمیم ­­گیری خرید محصولات سبز. چهارمین کنفرانس بین ­­المللی مدیریت بازاریابی. تهران. گروه پژوهشی آریانا. 1018 صفحه.
  14. فیض ­آبادی، ی.؛ غلام ­نژاد، م. و رمضانی، م.، 1388. ﺑﺮرﺳﻲ ﻋﺎﻣﻞ­­ﻫﺎی ﻣؤﺛﺮ ﺑﺮ ﺻﺎدرات ﺧﺎوﻳﺎر اﻳﺮان. ﻣﺠﻠﻪ ﺗﺤﻘﻴﻘﺎت اﻗﺘﺼﺎد ﻛﺸﺎورزی. جلد 1، شماره 1، صفحات 1 تا 16.
  15. غفاری ­آشتیانی و غیاث­آبادی ­فراهانی، م.، 1396. بررسی عوامل تعیین­­ کننده استراتژی سازگار با محیط ­زیست بر مزیت رقابتی سبز و عملکرد صادرات سبز. فصلنامه مدیریت کسب و کار، دوره 39، شماره 35، صفحات 124 تا 139.
  16. غیاث ­­آبادی ­فراهانی، م. و غفاری ­آشتیانی، پ.، 1397. استراتژی بازاریابی صادرات سازگار با محیط زیست با نقش میانجـی مزیت­­ های رقابتی پورتر. مجله بررسی­­ های بازرگانی. شماره ­­های 89-88، صفحات 53 تا 61.
  17. قربانی، ا. و موسوی، س.ز.، 1395. بررسی تأثیر آمیخته بازاریابی سبز بر فروش محصولات سیز کارآفرینانه در راستای دستیابی به توسعه پایدار. دومین کنفرانس بین ­­المللی مدیریت و کارآفرینی، با تأکید بر شرایط اقتصاد مقاومتی. شهریور 1395.
  18. مکرمی، س.ق.، 1399. تجارت خاویار در بازارهای بین­­ المللی.تهران. انتشارات فرهنگ نور. 80 صفحه.
  19. Arago Correa, J.A. and Sharma, S., 2003. A contingent Resource-Based View of Proactive Corporate Environmental Strategy. Academy of Management Review. Vol. 28, No. 1, pp: 71-88.
  20. Cao, X., 2011. Does It Pay to Be Green? An Integrated View of Environmental Marketing with Evidence from the Forest Products Industry in China. A dissertation submitted in partial fulfillment of the requirements for the degree of Doctor of Philosophy.
  21. Charter, M.; Peattie, K.; Ottman, J. and Polonsky, M.J., 2002. Marketing and sustainability, Published by Centre for Business Relationships, Accountability, Sustainability and Society (BRASS).
  22. Chen, Y.S., 2011. Green Organizational Identity: Sources and Consequence. Management Decision. Vol. 49, No. 3, pp: 384-404.
  23. Dahl, F.; Dilek, U. and Persson, S., 2008. Purchasing of environmental friendly computers, Bachelor Thesis within Business Administration, Jönköping International Business School.
  24. Fraj, E.; Martı´nez, E. and Matute, J., 2013. Green     Marketing     in     B2B organizations: An Empirical Analysis from the Natural-Resource-Based View   of   the Firm.  Journal of Business & Industrial Marketing. Vol. 28, No. 5, pp: 396-410. 
  25. Harris, L. and Shiraishi, H., 2018. Understanding the global caviar market. Results of a rapid assessment of trade in sturgeon caviar. TRAFFIC and WWF joint report.
  26. Leónidas, C.L.; Katsikeas, C.S.; Fotiadis, T.A. and Christodoulides, P., 2013. Antecedents and Consequences of an Eco-Friendly Export Marketing Strategy: The Moderating Role of Foreign Public Concern and Competitive Intensity. Journal of Intemational Marketing., American Marketing Association. Vol. 21, No. 3, pp: 22-46.
  27. Leonidou, L.; Thomas, A.; Fotiadis, B.; Christodoulides, P.C.; Spyropoulou, S.D. and Katsikeas, C.S., 2015. Environmentally Friendly Export Business Strategy: Its Determinants and Effects on Competitive Advantage and Performance. International Business Review. Vol. 24, pp: 798-811.
  28. McDonagh, P. and Clark, A., 1995. Corporate communications about sustainability: turning clever companies into enlightened companies. Greener Management International. Vol. 11, pp: 49-62.
  29. Menguc, B.; Auh, S. and Ozanne, L., 2010. The Interactive Effect of Internal and External Factors on a Proactive Environmental Strategy and its Influence on a Firm's Performance. Journal of Business Ethics. Vol. 94, No. 2, pp: 279-298.
  30. Ottman, J.A.; Stafford, E.R.; Hartman, L.C., 2006. Green Marketing Myopia. Heldref Publications. Vol. 48, No 5, pp: 73-86.
  31. Paço, A.M.F. and Raposo, M.L.B., 2008. Determining the characteristics to profile the green consumer: An exploratory approach. International Review on Public and Nonprofit Marketing. Vol. 27, No. 3, pp: 129-140.
  32. Paço, A.M.F. and Raposo, M.L.B., 2009. Green segmentation: An application to the Portuguese consumer market. Marketing Intelligence and Planning. Vol. 27, No. 3, pp: 364-379.
  33. Paço, A.M.F. and Raposo, M.L.B., 2010. Green consumer market segmentation: empirical findings from Portugalijcs_869 429.436. International Journal of Consumer Studies. Vol. 34, pp: 429-436.
  34. Papadopoulos, I.; Karagouni, G.; Trigkas, M. and Evanthia, P., 2010. Green marketing. Euro Med Journal of Business. Vol. 5, No. 2, pp: 166-190.
  35. Peattie, K. and Charter, M., 1997. Green marketing. In Green Management (eds by McDonagh, P. and Prothero, A.,). pp: 388-412. The Dryden Press, London.
  36. Polonsky, M.J. and Rosenberger, P.J., 2001. Reevaluating Green Marketing: A Strategic Approach, Business Horizons.
  37. Rivera-Camino, J., 2004. Re-evaluating green marketing strategy: a stakeholder Perspective. European Journal of Marketing. Vol. 41, pp: 1328-1358.
  38. Sambasivan, M.M.; Bah, S. and Jo-Ann, H., 2013. Making the Case for Operating Green: Impact of Environmental proactivity on multiple Performance Outcomes of Malaysian Firms. Journal of Cleaner Production. Vol. 42, pp: 69-82.
  39. Soonthonsmai, V., 2007. Environmental or Green Marketing as Global Competitive Edge: Concept, Synthesis, And Implication, EABR (Business) & ETLC (Teaching) Conference Proceedings, Venice, Italy.
  40. Tan, B.C. and Lau, T.C., 2010. Attitude towards the Environment and Green Products: Consumers’ Perspective. Management Science and Engineering. Vol. 4, pp: 27-39.
  41. Thogersen, J., 2006. Media attention and the market for green consumer products. Business Strategy and the Environment. Vol. 15, pp: 145-155.
  42. Vlosky, R.P.; Ozanne, L.K. and Fontenot, R.J., 1999. A conceptual model of US consumer willingness-to-pay for environmentally certified wood products. Journal of Consumer Marketing. Vol. 16, No. 2, pp: 117-126.