Document Type : Original Article

Abstract

This study is done in order to educational needs assessment of teachers in field schools of Ahvaz Environmental Protection. Study is descriptive-survey. Samples includes 108 teachers (54men and 54women) which were selected random and based on Morgan table. Tools Questionnaire of researcher was made in environment field which was made by shabina (2009). Analysis of data was done by SPSS software. Significant difference between variables was used t-test and analyse variance (ANOVA) and relationship between variables Pearson correlation. Results of study showed that environmental information of teachers was average and in biodiversity, energy and natural resources parts was weak, also there is not significant difference between environmental information and gender of teachers however difference between field of study and environmental information of teachers is significant. There is not relationship between educations with environmental education of them.

Keywords

Main Subjects

1-     ایمانی جاجرمی، ح.  1381. نقش سازمان­های غیردولتی در توسعه شهری، دفتر برنامه­ریزی عمرانی وزارت کشور.
2-     برومند، ف. 1370. آموزش بین­المللی محیط‌زیست تاریخچه، دانش پایه و روش­های آموزشی آن. تهران: انتشارات کمیسیون ملی یونسکو.
3-     بهره بر، ا.، ب، بهروزی راد.، م، بهره بر.، م، امینی نسب.، 1392. بررسی جایگاه آگاهی محیط‌زیستی در نظام آموزشی مدارس شهرستان کهگیلویه، مجله محیط‌زیست و توسعه، سال چهارم، شماره 7، صفحات 72-62.
4-     پالمر، جوی، ای. 1393. آموزش محیط­زیست در قرن بیست و یکم، ترجمه علی محمد خورشید دوست، تهران: انتشارات سمت.
5-     سعادتی، ن.، کریمی، د.، منوری، م.، 1393. بررسی نیازهای آموزش زیست­محیطی دانش‌آموزان استان خوزستان، فصلنامه علوم و تکنولوژی محیط‌زیست، دوره شانزدهم، شماره ویژه 93، صفحات 511-501.
6-      سلیمانی، آ؛ فرخیان، ف؛ حسین پور، م.، 1391. مقایسه الویت­های آموزشی زیست­محیطی معلمان ایران و ترکیه، دومین کنفرانس
برنامه­ریزی و مدیریت محیط­زیست، 26 و 27 اردیبهشت، دانشگاه تهران.
7-     شبیری، س.م .، سرمدی. م.ر.، شریفیان، ش.، 1389. نیازسنجی و تعیین اولویت­های آموزشی دانش‌آموزان و دبیران مقطع راهنمایی در زمینه محیط­زیست، فصلنامه علوم و تکنولوژی محیط‌زیست، دوره دوازدهم، شماره 4، صفحات 150-143.
8-     شیرانی بیدآبادی، ا.، لاریجانی، م.، فرج اللهی، م.، 1394. اثرگذاری آموزش محیط­زیست شهری بر ارزش­گذاری و رفتار زیست­محیطی
دانش­آموزان دختر مقطع راهنمایی ناحیه 5 استان اصفهان، فصلنامه آموزش محیط­زیست و توسعه پایدار، سال چهارم، شماره 2، صفحات 37-30.
9-     صالحی عمران، ا. و آقا محمدی، ع.، 1387. بررسی دانش، نگرش و مهارت­های زیست‌محیطی معلمان آموزش دوره ابتدایی استان مازندران ، فصلنامه تعلیم و تربیت، شماره 95، صفحات 117-91.
10- عمادی، م.1383 .بازنگری در انگاره­ها و راهبردهای آموزشی محیط­زیست: چالش­ها و چاره­ها، فصلنامه علمی محیط­زیست، شماره 41، صفحات 14-9.
11- کریمی، د. 1383. تبیین مفهوم آموزش همگانی محی­ زیست، فصلنامه علمی محیط‌زیست، شماره 41، صفحات 26-15.
12- مجدالدین، آ.، نیلی.، م.ر.،  ویسی، ه.، 1391. نیاز سنجی و تعیین اولویت­های آموزش محیط‌زیستی معلمان زن مقطع ابتدایی منطقه 17 تهران، فصلنامه علوم محیطی، سال نهم، شماره 4، صفحات 92-81.
13- هادی­پور، م. و شکروی، ر.، 1383. بررسی میزان آگاهی محیط­زیستی و روش­های بهینه آموزش محیط­زیست در زنان خانه­دار و آموزگاران زن مقطع ابتدایی شهر اراک، فصلنامه علمی محیط­زیست، شماره 41، صفحات   33-27.
14-   Cheng, J.C.H., and  Monroe, M.C. 2010. Examining teachers attitudes toward a required environmental education program. Applied Environmental Education and Communication, 9 (1): 28-37.
15-   Michail, S., Stamou, A., and G.P.Stamou. 2007. Greek primary school teachers understanding of current environmental issues: An exploration of their environmental knowledge and images of nature. Science Education, 91(2): 244-259.
16-   Nagra, V. 2010.Environmental education awareness among school teachers’understanding of current environmental issues: an exploration of their environmentalknowledge and images of nature. Science Education91, 244–259 .teachers, Environmentalist, 30:153–162.
17-   Nagra, V., and Singh, S. 2013. Environmental education awareness among senior secondary school teachers. International journal of behavioral social and movement sciemces, 2(1): 242-251.
18-   Nath, B. 2003. Education for sustainable development: The Johannesburg Summit and Beyond. Environment, Development and Sustainability, 5: 231–254.
19-   Pradhan, G.C. 2002. Environmental awareness among secondary school teachers: a study. Education Review, 45 (2): 25-27.
20-   Shabina, J.A.K. 2009. A study of environmental awareness and attitude towards environmental education of student teachers of Bangalore city. M. Phil. Dissertation, Department of Education, Bangalore University, 97-118.
21-   Shaila V. 2003. Effect of background variables on the environmental attitude of secondary school teachers. Unpublished M.Ed. Dissertation, Department of Education, Bangalore University.
22-   Shobeiri, S.M., and Prahallada, N.N. 2009. Environmental awareness among secondary school teachers in Iran and India. Journal of environmental scinces and technolog, 10:138-146.
23-   Sonia, S., and Singh, P. 2016. A study of environmental awareness among high school teachers in relation to their stream and locality, 2(1): 65-67.
24-   Sonowal, C.J. 2009.  Environmental education in schools: The Indian scenario. Journal Hum Ecol, 28(1): 15-36.
Yencken, D., Fien, J., and   Sykes, H. 2002. Environment, education and society in the