نوع مقاله : مقاله مروری
نویسنده
گروه مدیریت فنا وری اطلاعات، دانشکده مهندسی پیشرفت، دانشگاه علم و صنعت، تهران، ایران
چکیده
جنبش بازاریابی سبز از دهه 1980 به شکلی گسترده مورد توجه شرکت ها و مشتریان قرار گرفته است. این شرکت ها با تولید و ارائه محصولات دوستدار محیط زیست به دنبال کسب مشروعیت اجتماعی هستند، در حالی که مشتریان به دنبال تاثیرگذاری در بینش جامعه به مسایل زیست محیطی هستند. پژوهش حاضر با هدف بررسی نگرش صادرکنندگان نسبت به بازاریابی سبز و تاثیر آن بر صادرات خاویار ایران صورت گرفته است. برای موفق شدن در عرصه رقابت بین المللی و تبدیل اقتصاد کشور به یک اقتصاد قدرتمند و با ثبات باید از تمام ظرفیت های موجود بهره جست. شرکت های صادر کننده خاویار از طریق برنامه ریزی بازاریابی سبز صادراتی شان می توانند به عملکرد بالایی در سطح بین الملل دست یابند. برای دستیابی به این مهم شرکت ها بایستی بتوانند علایق و نیازهای خاص هر بازار را شناسایی تا محصول خود را با تکیه بر این نیازها به بازارهای خارجی صادرات نمایند. از طرف دیگر این شرکت ها از طریق صادرات مستقیم و کوتاه نموندن طول زنجیره ارزش می توانند با ایجاد ارزش افزوده، سود ناخاص خود را افزایش دهند. قیمت کذاری نیز می تواند از طریق سیستم های رقابتی حاکم بر هر بازار صورت بگیرد، و به گونه ای باشد که بتواند در کنار ویژگی های محصول، مطلوبیت بالایی را برای خریداران به همراه داشته باشد. شرکت ها می توانند با انجام تبلیغات بازاریابی خارجی با تأکید بر ویژگی های فرهنگی، اجتماعی، غذایی، دارویی بر اثربخشی فرآیندهای بازاریابی خود را ارتقاء بخشند.
کلیدواژهها
- الهی، س.م. و یعقوبی، ر.، 1390. معرفی ابزارهای بازاریابی سبز و تأثیر آنها بر رفتار خرید مصرف کننده. مطالعات مدیریت بهبود و تحول. سال 21، شماره 65، صفحات 167 تا 186.
- امیرشاهی، م.ا.؛ یزدانی، ح.ر. و عالی پور، ا.، 1392. بررسی تاثیر ابزارهای بازاریابی سبز بر رفتار مصرف کنندگان عضو شبکه های اجتماعی در ایران. فصلنامه علمی- پژوهشی تحقیقات بازاریابی نوین. سال 3، شماره 4، شماره پیاپی، 11، صفحات 41 تا 58.
- پورکاظمی، م.، 1389. تحلیلی بر وضعیت ذخایر ماهیان خاویاری و تولید خاویار کشور (عملکرد، چالش ها و برنامه ها)، 18 صفحه.
- توکلی، م. و بهروزخوشقلب، م.ر.، 1397. روند تغییرات صید و استحصال خاویار فیل ماهی طی سال های 93-1384 در سواحل ایرانی دریای خزر. فصلنامه علمی پژوهشی اکوبیولوژی تالاب. سال 10، شماره 37، صفحات 5 تا 12.
- ثقفی، م.، 1394. بررسی تأثیر بازاریابی سبز بر توسعه اقتصادی. ماهنامه پژوهش های مدیریت و حسابداری. شماره 17-18، صفحات 31 تا 42.
- حقیقی نسب، م.؛ یزدانی، ح.ر. و داورپناه کیاسرایی، ف.، 1395. تأثیر حمایت مدیریت ارشد از اقدامات زیست محیطی بر استراتژی بازاریابی سبز و عملکرد زیست محیطی کسب وکارهای صنعتی در ایران. فصلنامه علمی- پژوهشی تحقیقات بازاریابی نوین. سال 6، پیاپی 20، شماره 1، صفحات 2 تا 38.
- دعایی، ح.ا.؛ فتحی، ع. و شیخیان، ع.ک.، 1385. بازاریابی سبز راهی به سوی رقابت پایدار. مجله تدبیر. سال 17، شماره 1، صفحات 173 تا 184.
- دلجوی شهیر، ج.؛ سیفی زاده، س. و غلامی مبارک آبادی، ر.، 1397. تأثیر بازاریابی سبز بر شهرت شرکت براساس مسئولیت اجتماعی و تصویر محصول شرکت. مطالعات نوین کاربردی در مدیریت و اقتصاد. سال 1، شماره 3، صفحات 7 تا 18.
- رعنایی کردشولی، ح. و یاری بوزنجانی، ا.، 1391. بررسی تاثیر آمیخته بازاریابی سبز مصرف کنندگان (مطالعه موردی: مصرف کنندگان محصولات لبنی شرکت پگاه در شهرستان شیراز). فصلنامه علمی-پژوهشی تحقیقات بازاریابی نوین. سال 2، شماره 1، شماره پیاپی4، صفحات 132 تا 161.
- رمضانیان، م.ر.؛ اسماعیل پور، ر. و تندکار، س.ه.، 1389. تأثیر آمیخته بازاریابی سبز بر فرآیند تصمیم گیری خرید مصرف کنندگان (مطالعه موردی: مصرف کنندگان خانگی لامپ کم مصرف شهر رشت). نشریه مدیریت بازرگانی. دوره 2، شماره 5، صفحات 79 تا 98
- زرین جوی الوار، س.، 1390. نقش زن در بازاریابی سبز. فصلنامه علمی-پژوهشی زن و فرهنگ. سال 2، شماره 8، صفحات 49 تا 59.
- صادقی، م. و مهرانی، ه.، 1395. بررسی و تجزیه و تحلیل بسته بندی محصولات، حفظ محیط زیست و هزینه های مرتبط. بررسی های بازرگانی. شماره 79 ، صفحات 88 تا 103.
- صمدی، م.؛ حبیبی، ل.؛ رسولی، م. و پشم فروش، م.، 1389. تاثیر فعالیت های بازاریابی بر تصمیم گیری خرید محصولات سبز. چهارمین کنفرانس بین المللی مدیریت بازاریابی. تهران. گروه پژوهشی آریانا. 1018 صفحه.
- فیض آبادی، ی.؛ غلام نژاد، م. و رمضانی، م.، 1388. ﺑﺮرﺳﻲ ﻋﺎﻣﻞ ﻫﺎی ﻣﻮﺛﺮ ﺑﺮ ﺻﺎدرات ﺧﺎوﻳﺎر اﻳﺮان. ﻣﺠﻠﻪ ﺗﺤﻘﻴﻘﺎت اﻗﺘﺼﺎد ﻛﺸﺎورزی. جلد 1، شماره 1، صفحات 1 تا 16.
- غفاری آشتیانی و غیاث آبادی فراهانی، م.، 1396. بررسی عوامل تعیین کننده استراتژی سازگار با محیط زیست بر مزیت رقابتی سبز و عملکرد صادرات سبز. فصلنامه مدیریت کسب و کار، دوره 39، شماره 35، صفحات 124 تا 139.
- غیاث آبادی فراهانی، م. و غفاری آشتیانی، پ.، 1397. استراتژی بازاریابی صادرات سازگار با محیط زیست با نقش میانجـی مزیت های رقابتی پورتر. مجله بررسی های بازرگانی. شماره های 89-88، صفحات 53 تا 61.
- قربانی، ا. و موسوی، س.ز.، 1395. بررسی تاثیر آمیخته بازاریابی سبز بر فروش محصولات سیز کارآفرینانه در راستای دستیابی به توسعه پایدار. دومین کنفرانس بین المللی مدیریت و کارآفرینی، با تاکید بر شرایط اقتصاد مقاومتی. شهریور 1395.
- مکرمی، س.ق.، 1399. تجارت خاویار در بازارهای بین المللی.تهران. انتشارات فرهنگ نور. 80 صفحه.
- Arago Correa, J.A. and Sharma, S., 2003. A contingent Resource-Based View of Proactive Corporate Environmental Strategy. Academy of Management Review. Vol. 28, No. 1, pp: 71-88.
- Cao, X., 2011. Does It Pay to Be Green? An Integrated View of Environmental Marketing with Evidence from the Forest Products Industry in China. A dissertation submitted in partial fulfillment of the requirements for the degree of Doctor of Philosophy.
- Charter, M.; Peattie, K.; Ottman, J. and Polonsky, M.J., 2002. Marketing and sustainability, Published by Centre for Business Relationships, Accountability, Sustainability and Society (BRASS).
- Chen, Y.S., 2011. Green Organizational Identity: Sources and Consequence. Management Decision. Vol. 49, No. 3, pp: 384-404.
- Dahl, F.; Dilek, U. and Persson, S., 2008. Purchasing of environmental friendly computers, Bachelor Thesis within Business Administration, Jönköping International Business School.
- Fraj, E.; Martı´nez, E. and Matute, J., 2013. Green Marketing in B2B organizations: An Empirical Analysis from the Natural-Resource-Based View of the Firm. Journal of Business & Industrial Marketing. Vol. 28, No. 5, pp: 396-410.
- Harris, L. and Shiraishi, H., 2018. Understanding the global caviar market. Results of a rapid assessment of trade in sturgeon caviar. TRAFFIC and WWF joint report.
- Leónidas, C.L.; Katsikeas, C.S.; Fotiadis, T.A. and Christodoulides, P., 2013. Antecedents and Consequences of an Eco-Friendly Export Marketing Strategy: The Moderating Role of Foreign Public Concern and Competitive Intensity. Journal of Intemational Marketing., American Marketing Association. Vol. 21, No. 3, pp: 22-46.
- Leonidou, L.; Thomas, A.; Fotiadis, B.; Christodoulides, P.C.; Spyropoulou, S.D. and Katsikeas, C.S., 2015. Environmentally Friendly Export Business Strategy: Its Determinants and Effects on Competitive Advantage and Performance. International Business Review. Vol. 24, pp: 798-811.
- Menguc, B.; Auh, S. and Ozanne, L., 2010. The Interactive Effect of Internal and External Factors on a Proactive Environmental Strategy and its Influence on a Firm's Performance. Journal of Business Ethics. Vol. 94, No. 2, pp: 279-298.
- McDonagh, P. and Clark, A., 1995. Corporate communications about sustainability: turning clever companies into enlightened companies. Greener Management International. Vol. 11, pp: 49-62.
- Ottman, J.A.; Stafford, E.R.; Hartman, L.C., 2006. Green Marketing Myopia. Heldref Publications. Vol. 48, No 5, pp: 73-86.
- Paço, A.M.F. and Raposo, M.L.B., 2008. Determining the characteristics to profile the green consumer: An exploratory approach. International Review on Public and Nonprofit Marketing. Vol. 27, No. 3, pp: 129-140.
- Paço, A.M.F. and Raposo, M.L.B., 2009. Green segmentation: An application to the Portuguese consumer market. Marketing Intelligence and Planning. Vol. 27, No. 3, pp: 364-379.
- Paço, A.M.F. and Raposo, M.L.B., 2010. Green consumer market segmentation: empirical findings from Portugalijcs_869 429.436. International Journal of Consumer Studies. Vol. 34, pp: 429-436.
- Papadopoulos, I.; Karagouni, G.; Trigkas, M. and Evanthia, P., 2010. Green marketing. Euro Med Journal of Business. Vol. 5, No. 2, pp: 166-190.
- Peattie, K. and Charter, M., 1997. Green marketing. In Green Management (eds by McDonagh, P. and Prothero, A.,). pp: 388-412. The Dryden Press, London.
- Polonsky, M.J. and Rosenberger, P.J., 2001. Reevaluating Green Marketing: A Strategic Approach, Business Horizons.
- Rivera-Camino, J., 2004. Re-evaluating green marketing strategy: a stakeholder Perspective. European Journal of Marketing. Vol. 41, pp: 1328-1358.
- Sambasivan, M.M.; Bah, S. and Jo-Ann, H., 2013. Making the Case for Operating Green: Impact of Environmental proactivity on multiple Performance Outcomes of Malaysian Firms. Journal of Cleaner Production. Vol. 42, pp: 69-82.
- Soonthonsmai, V., 2007. Environmental or Green Marketing as Global Competitive Edge: Concept, Synthesis, And Implication, EABR (Business) & ETLC (Teaching) Conference Proceedings, Venice, Italy.
- Tan, B.C. and Lau, T.C., 2010. Attitude towards the Environment and Green Products: Consumers’ Perspective. Management Science and Engineering. Vol. 4, pp: 27-39.
- Thogersen, J., 2006. Media attention and the market for green consumer products. Business Strategy and the Environment. Vol. 15, pp: 145-155.
- Vlosky, R.P.; Ozanne, L.K. and Fontenot, R.J., 1999. A conceptual model of US consumer willingness-to-pay for environmentally certified wood products. Journal of Consumer Marketing. Vol. 16, No. 2, pp: 117-126.